Gjør du disse vanlige feilene når du skriver tilbud?

Det er verdt å bruke litt ekstra tid på å avklare noen viktige detaljer før du trykker «send».

Post-thumb
- 2 min lesing
Denne artikkelen har ikke blitt oppdatert på 3 år og kan inneholde feil.
Mann som jobber på laptop

Det er verdt å bruke litt ekstra tid på å avklare noen viktige detaljer før du trykker «send».

Tydelig kommunikasjon på et språk som kunden forstår er det som kan avgjøre om du lander salget eller ikke. Salg legger alt til rette, men det skal veldig lite til for å gjøre det lille ekstra for å skille deg fra mengden. Aller først kan du sjekke at du ikke gjør disse feilene.

Manglende avklaringer på forhånd

Vær sikker på at du vet nøyaktig hva kunden ber om. Spør om ting som du trenger å vite for å sende tilbudet, og få alle fakta på bordet. Ikke overlat noe til tilfeldigheter eller gjetning.

Du inkluderer ting som ikke er relevant

Pass på at du har satt deg inn i hva kunden faktisk ber om slik at det er samsvar mellom det de mottar og det de ba om tilbud på. Gir du kunden det han/hun har bedt om, eller bruker du tilbudet til å fremme varer eller tjenester som ikke direkte angår det oppdraget gjelder?

Du glemmer at du konkurrerer med andre

Hvilke tilbud tror du kunden har hentet inn fra lignende leverandører? Hvis du glemmer å se på konkurransen kan det hende de tar innersvingen på deg, så spill på styrkene dine som leverandør og fremhev dem. Bruk det som skiller deg fra de andre.

Du bruker mange interne faguttrykk og et vanskelig språk

Skriv tilbudet slik at kunden forstår innholdet. Kryptiske varelinjer som mottakeren ikke har grunnlag for å forstå er ingen vits. De må kunne lese det og enkelt skjønne hva som tilbys.

Selv om det av og til er uunngåelig å inkludere faguttrykk og navn på ting som ikke umiddelbart er forståelig for «hvermansen» er det i sånne tilfeller greit å inkludere en forklaring.

Klarer du egentlig å levere det du lover?

Det kan være fristende å ta i litt ekstra med lovnader om leveringstid og kvantitet, men ikke gå i fella med å ta i for hardt. Hvis du skulle få leveringsproblemer vil det gå utover ikke bare denne kunden, men andre kunder også. Strekk deg gjerne langt, men vær realistisk.

Prisen er feil

Sørg for at du har priskalkylen i orden slik at du faktisk kan tjene penger på det du selger. Det finnes flere måter å lage kalkyle på. På Timepriskalkulatoren har vi skrevet litt om priskalkyler.

Du glemmer å lese korrektur

Få et annet sett med øyne til å lese over tilbudet. Trykkfeil og dårlig grammatikk gir et dårlig inntrykk uansett hvem mottakeren er. Gjør det til en rutine. Aldri trykk «send» uten at du eller noen andre tar to-tre blikk til på det som står der.

Prøv Conta Salg gratis i 30 dager og oppdag hvor enkelt det er å holde orden på salgsprosessen.

Komplett regnskapsprogram for alle typer bedrifter

Abonner på Conta sitt nyhetsbrev
Kun levere skattemelding / årsregnskap? Kom i gang med årsoppgjør i Conta!